Informujemy, że w celu zapewnienia optymalizacji treści i dostosowania ich do Państwa potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników.
Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, że użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
sponsorowane

Pitch biznesowy - 30 sekund, po których klienci sami będą prosić Cię o wizytówkę.

Siedzisz na widowni podczas konferencji biznesowej pośród 2000 innych uczestników. Wśród uczestników znajduje się wielu Twoich potencjalnych klientów. Jesteś na tej konferencji aby poznać nowych ludzi, przedstawić swoją firmę i aby nawiązać wartościowe kontakty. Niespodziewanie prowadzący ze sceny mówi, że przed następnym wystąpieniem będzie krótka chwila na to aby każdy z widowni mógł coś o sobie powiedzieć. Każdy kto podniesie rękę otrzyma mikrofon i w mógł w 30 sekund będzie mógł przedstawić swój biznes na forum.
Zgłosisz się?
To co dzieje się w takim momencie w głowach i ciałach wielu osób, można by analizować godzinami. Z jednej strony to doskonała szansa na dotarcie do potencjalnych 2000 klientów. Z drugiej strony kłębią się obawy: „ Co ja powiem, 30 sekund to mało czasu, a jeżeli się ośmieszę?...”
Czy jesteś gotowy/a aby wykorzystać tę szansę czy może pozwolisz aby strach wygrał? Co zrobisz żeby zostać zapamiętany, wyróżnić się, wzbudzić ich zainteresowanie i wypaść profesjonalnie aby w kuluarach sami prosili Cię o wizytówkę?
W tym artykule przedstawię w skrócie na czym polega koncepcja pitchu biznesowego, jak możesz go poprawnie zbudować i wygłosić np. w takiej jak opisana powyżej sytuacja.

Czym jest pitch biznesowy?
To krótka forma prezentacji od 15 do nawet 90 sekund. Celem tej wypowiedzi, jest poinformowanie o tym czy dana firma lub ty sam się zajmujesz w taki sposób aby wyróżnić się i jednocześnie wzbudzić zainteresowanie wybranej grupy docelowej.
Pitch to pojęcie, które wywodzi się z gry w golfa i oznacza silne uderzenie, po którym piłeczka golfowa leci bardzo daleko. Tak samo Twoja wypowiedź ma być „mocnym uderzeniem” (w pozytywnym tego słowa znaczeniu), które trafi w potrzeby odbiorców i pozostanie w ich pamięci.

Jak zbudować pitch biznesowy?
W pitchu przede wszystkim powinieneś skupić się na daniu wartości swoim słuchaczom. Widzowie słuchający Twojego pitch czekają na odpowiedź na pytanie: „Co ja będę z tego miał? Co masz dla mnie?”
Mało kogo obchodzi to jak się nazywasz i jakie super sukcesy odnosi Twoja firma, dopóki nie usłyszy informacji o czymś co rozwiąże mu jakiś realny problem, z którym się boryka lub pomoże osiągnąć to czego pragnie.
Najważniejszy elementem pitchu jest zatem rozwiązanie problemu, które oferujesz, a którego mogą szukać widzowie.
Przykładowa struktura pitchu 30-sto sekundowego może wyglądać tak:
1.      Przedstawienie: kim jesteś (budujące również Twoją wiarygodność).
2.      Czym się wyróżniasz?
3.      Komu i jaki problem rozwiązujesz? / Co osiągnie Twój klient?

Na różne wydarzenia, dla zdefiniowanych grup docelowych pomagam klientom układać odpowiednie pitche. Jako przykład poniżej znajdziesz rozbudowany, ogólny pitch według proponowanej powyżej struktury, którym ja się posługuję:

Przedstawienie:
Nazywam się Tomasz Bąkowski, jestem konsultantem biznesowym
Wiarygodność i wyróżnienie:
- od roku 2010 pracuję dla klientów jak ING, Santander, Viessmann, IBM zaawansowanymi technikami kreatywnymi opracowanymi m.in. dla agentów CIA.
Do kogo kierujesz pitch:
- Pomagam przedsiębiorcom, top menadżerom i ich zespołom
Jaki problem rozwiązujesz:
- niestandardowo, lepiej niż konkurencja rozwiązywać kluczowe problemy w firmie jak podnoszenie sprzedaży czy wyróżnienie się na konkurencyjnym rynku.
Co klient osiągnie:
- Sprawię, że dostrzeżesz niewidziane wcześniej szanse, Twoi ludzie z większym zaangażowaniem będą rozwiązywać problemy, abyś Ty mógł podejmować lepsze decyzje.

W zależności od tego ile masz czasu, możesz swój pitch skrócić lub rozszerzyć. Pamiętaj jednak, aby nigdy nie zabrakło Ci czasu na przedstawienie komu i jaki problem rozwiązujesz. To esencja Twojej wypowiedzi, na którą czekają widzowie. Chcesz przecież, aby w ich głowach pojawiła się myśl: „Tak to jest to czego potrzebuję, profesjonalny człowiek, podejdę do niego w kuluarach, zapytam o kontakt.”

Jak wygłosić pitch biznesowy?
Odpowiedź jest trochę przekorna: to czy będzie potrafił bez zająknięcia, profesjonalnie wygłaszać pitch, nie będzie zależeć raczej od tego ile książek o wystąpieniach przeczytałeś i jak dużo wystąpień zrobiłeś. Z mojego doświadczenia wynika, że tym lepiej wygłosisz swój pitch im więcej raz go przetrenujesz i wygłosisz. Pamiętaj, że w zależności od tego do kogo będziesz mówił, Twój pitch będzie się trochę różnił jeżeli chodzi o część dotyczącą rozwiązania problemu jakie oferujesz. Najważniejsze jest aby często i dużo trenował wygłaszanie swojego pitchu. Nie musisz powiedzieć go jak robot za każdym razem słowo w słowo tak jak go ułożyłeś, ponieważ, trenując nabywasz obycia, większej pewności siebie i praktycznych umiejętności dzięki którym będziesz potrafił elastycznie dostosować pitch do sytuacji. Przede wszystkim uczysz się pewnego nawyku, dzięki któremu nawet w niespodziewanej sytuacji gdy nadarzy się okazja do trafienia ze swoim pitchem do wielu ludzi, jak podczas konferencji, będziesz potrafił ograniczyć emocje, zgłosić się i profesjonalnie w budzący zainteresowanie sposób przedstawić swój biznes.
Swój pitch trenuję zawsze minimum kilkanaście, a jeżeli mam możliwość kilkadziesiąt razy przed wygłoszeniem. Mam różnie wersje pitchy i dzięki temu potrafię odnaleźć się w danym momencie.
Zachęcam zatem aby ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć np. tracąc czas w korku. Zasada mówi: im krótsze wystąpienie tym więcej czasu potrzeba na jego dobre przygotowanie i ćwiczenie.

Myśl jak Twój klient i ćwicz.
Podsumowując:
Aby ułożyć dobry pitch przede wszystkim musisz wiedzieć jaki problem próbuje rozwiązać Twój klient z danego segmentu i to rozwiązanie mu zaoferować. Przydatnym narzędziem do nauczenia się jak wczuć się w skórę klienta jest Mapa Empatii opisana dokładnie w książce Business Model Generation Aleksandara Osterwadera.
Aby dobrze wygłosić pitch przede wszystkim trenuj go często aby ta umiejętność weszła Ci w nawyk
Zapraszam do zadawania pytań i dyskusji w komentarzach pod artykułem oraz do kontaktu bezpośredniego jeżeli chciałbyś abym pomógł Ci przedstawiać swój biznes w 30 sekund w taki sposób aby potencjalni klienci sami prosili Cię o wizytówkę.

Tomasz Bąkowski.
Ekspert ds. innowacji i oryginalnych rozwiązań.
Kobieta w Chmurze.

copyright 2019
Kobieta w Chmurze
Kobieta w Chmurze
Integrity Media i Biznes Dolnośląski
ul. Grabowa 85
54-115 Wrocław
Polska