Informujemy, że w celu zapewnienia optymalizacji treści i dostosowania ich do Państwa potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników.
Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, że użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
sponsorowane

Spotkanie z Mirą Żelechower - Aleksiun

MIRA ALEKSIUN – ŻELECHOWER

MIRA Z PASJĄ ODKRYWA I STARA SIĘ WIERNIE I ODWAŻNIE PODĄŻAĆ ZA WARTOŚCIAMI DUCHOWYMI , EKSPLORUJE ZNACZENIE SWOJEJ ŻYDOWSKIEJ IDENTYFIKACJI .

Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej:

http://mira-mona.eu/pl/strona-glowna/

 

 

Mira Żelechower-Aleksiun jest polską malarką żydowskiego pochodzenia. Urodziła się w marcu 1941 roku w Millerowie na Ukrainie, gdzie jej rodzice, Helena i Szlomo Jankielewiczowie znaleźli się uciekając przed działaniami wojennymi. W tym samym roku jej ojciec został zabity przez Niemców. Po zakończeniu wojny, Helena Jankielewicz wraz z córką wróciła do Polski, gdzie wyszła za mąż za Henryka Żelechowera. Rodzina Żelechowerów – obojętnych religijnie, za to zaangażowanych ideologicznie komunistów – zamieszkała w Mieroszowie, a potem we Wrocławiu, gdzie Mira Żelechower ukończyła najpierw Liceum Plastyczne, a następnie Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych. W 1966 roku otrzymała dyplom w zakresie malarstwa architektonicznego. Jeszcze podczas studiów wyszła za mąż za Jana Aleksiuna, jednego z najznakomitszych polskich grafików współczesnych. Mira Żelchower-Aleksiun uczestniczyła w licznych wystawach i przeglądach malarstwa. Podczas stanu wojennego brała żywy udział w ruchu kultury niezależnej, między innymi jako współorganizatorka wrocławskiego Biennale Młodych „Droga i Prawda”. Prowadziła także aktywną działalność pozaartystyczną, głównie na rzecz pojednania Polaków i Żydów. Jednak aż do podróży do Izraela w 1988 roku nie miała żadnego poczucia identyfikacji z tradycją żydowską. Dopiero wtedy zaczęła świadomie poznawać judaizm, aby w efekcie długiego procesu nawiązywania do odciętej przeszłości – powrócić do religii przodków. Od tego czasu ślady żywej wiary są obecne w niemal wszystkich jej obrazach.

MIRA o sobie:

PIERWSZY CYKL OBRAZÓW KTÓRY ZROBIŁAM PO PRZYJEŹDZIE Z IZRAELA I PO DŁUGIEJ PRZERWIE W PRACY TWÓRCZEJ , POKAZAŁAM  NAJPIERW WE WROCŁAWIU ( BO WŁAŚNIE SKOŃCZYLIŚMY BOJKOT GALERII OFICJALNYCH ) A POTEM POKAZAŁAM W GALERII BEJT  OMANIM W JEROZOLIMIE.,

TEN CYKL NAZYWAŁ SIE PRZEZ ZIEMIE ŚWIĘTĄ DO ZIEMI OBIECANEJ  .

DALSZE DRĄŻENIE TEMATU POZNAWANIA TEGO CO TO ZNACZY BYĆ ŻYDEM ( ŻYDÓWKĄ )  ZAOWOCOWAŁO CYKLAMI OBRAZÓW ' DZIEDZICTWO " I I II.

BYŁY TEZ OBRAZY NA TEMAT DIALOGU POLSKO ŻYDOWSKIEGO, ALE TEN TEMAT SZYBKO ZANIKŁ BO WCIĄGNĘŁO MNIE ZBLIŻANIE SIĘ DO ŹRÓDŁA JAKIM JEST DLA MNIE STUDIOWANIE TORY .

 

OBRAZY INSPIROWANIE TEKSTAMI PARSZY Z TORY I PRÓBY MALOWANYCH KOMENTARZY DO NICH ZAJĘŁY PARĘ LAT I OWOCEM BYŁ CYKL " ŚWIATŁO MIRDASZY"

NIE SA TO BYNAJMNIEJ ILUSTRACJE TEKSÓW, ALE MALARSKIE ROZWAŻANIA KTÓRE NIE MAJA PRZECIEŻ KOŃCA.

OWOCEM WSPÓŁPRACY Z TEATREM DUBLE EDGE W BALTIMORE JEST CYKL DOTYCZĄCY KALENDARZA ŻYDOWSKIEGO .

JEST ON RÓWNIEŻ HOŁDEM PAMIĘCI BRUNONA SCHULZA I CAŁEGO POKOLENIA HOLOKAUSTU ( W TYM MEGO OJCA)

EKSCYTUJĄCĄ INSPIRACJĄ DO CYKLU „UCISZANIE DEMONÓW” STAŁ SIĘ PSALM 91 (MODLITWA PRZED SNEM).

KOLEJNE OBRAZY SĄ RETROSPEKTYWĄ I PRÓBĄ DIALOGU NA PRZYSZŁOŚĆ Z MOIM WNUKIEM " WSZYSTKO SIE ŁĄCZY” A OSTATNI CYKL NA PODSTAWIE MEGILAT RUT - RUT - BEHIND THE VAILL BYŁ MI POMOCNY W POKONYWANIU MOICH WŁASNYCH PROBLEMÓW.

TERAZ PRACUJĘ NAD NOWYM CYKLEM OBRAZÓW INSPIROWANYCH KSIĘGĄ ESTER .

TAK BYCIE ŻYDEM ZNACZY DLA MNIE BYCIE W CIĄGŁOŚCI ,ŁĄCZNOŚCI ZE SKARBEM DANYM NAM NA SYNAJU.

TAM BYŁY WSZYSTKIE ŻYDOWSKIE DUSZE, TAM JA TEZ BYŁAM I OBIECAŁAM WYKONYWAĆ I PAMIĘTAĆ

copyright 2019
Kobieta w Chmurze
Kobieta w Chmurze
Integrity Media i Biznes Dolnośląski
ul. Grabowa 85
54-115 Wrocław
Polska